اسپاتیفای بهتر است یا اپل موزیک؟ کدام را بخریم؟

Tuesday، ۳۱ Amordaad ۱۴۰۲

اگر عاشق موسیقی هستید و از گوش دادن به موسیقی لذت می‌برید احتمالا پلتفرم‌های اسپاتیفای و اپل موزیک را می‌شناسید. این دو اپلیکیشن کاربران زیادی دارند که هر روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در این مقاله به مقایسۀ دو پلتفرم اسپاتیفای و اپل موزیک می‌پردازیم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید کدام یک بهتر است، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اسپاتیفای یا اپل موزیک؟

دو پلتفرم محبوب اسپاتیفای و اپل موزیک، بازیگران اصلی حوزۀ استریم موسیقی هستند. این دو پلتفرم نام آشنا، هر کدام امکانات متنوع و متفاوتی برای کاربران خود ارائه می‌دهند و هر‌کدام طرفدار‌های خاص خود را دارند. در ادامه با بررسی ماهیت این دو پلتفرم می‌خواهیم بدانیم کدام یک از این دو پلتفرم برای کاربران ایرانی بهتر است و مزایای بیشتری دارد. اگر شما هم از موسیقی لذت می‌برید و به دنبال کشف بهترین پلتفرم موسیقی هستید، ما اینجا هستیم تا با مقایسۀ اسپاتیفای و اپل موزیک راه را برای شما هموار‌تر کنیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

اسپاتیفای چیست؟

اسپاتیفای یک سرویس پخش موسیقی، پادکست و ویدئو است که فعالیت خود را به طور رسمی از سال 2008 در استکهلم کشور سوئد شروع کرد و هر روز به تعداد کاربران آن افزوده می‌شود. این برنامه با سیستم عامل ios و سیستم عامل اندروید در دسترس کاربران است. در ادامه قصد داریم برخی از ویژگی‌ها و امکانات اسپاتیفای را باهم بررسی کنیم. برای خرید این اشتراک به صفحه خرید اکانت اسپاتیفای سر بزنید.

مروری بر برخی امکانات "Spotify"

● داشتن آرشیوی کامل، بالغ بر 70 میلیون موسیقی و پادکست‌های عالی با بالاترین کیفیت

● امکان اشتراک گذاری پلی لیست‌ها در شبکه‌های اجتماعی

● امکان دنبال کردن خواننده مورد علاقه

● پشتیبانی پلتفرم‌های موبایل، کامپیوتر و لپ‌تاپ

● رایگان بودن ویژگی‌های اساسی سرویس (با تبلیغات)

● پخش نامحدود موسیقی در نسخۀ پرمیوم (بدون تبلیغات مزاحم)

● و...

مروری بر برخی ویژگی‌های مهم اسپاتیفای

1. امکان استفاده از اسپاتیفای به صورت رایگان و پرمیوم

ویژگی‌های اساسی اسپاتیفای همگی رایگان هستند و کاربران برای استفاده از اسپاتیفای نیاز به پرداخت هیچ پولی ندارند. در حالت رایگان برنامه، کاربران می‌توانند موسیقی‌ها را در حالت درهم گوش دهند و در هر ساعت 6 آهنگ را به اختیار رد کنند. در حالت رایگان کاربران به تمامی لیست‌های پخش و قابلیت جستجوی آهنگ دسترسی دارند و می‌توانند پلی‌لیست‌های خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند؛ البته که تمامی این امکانات در ازای تبلیغات داخل برنامه هستند.

اما در نسخه پرمیوم کاربران هیچ محدودیتی در استفاده از امکانات اسپاتیفای ندارند. این اشتراک علاوه بر تمام امکاناتی که در حالت رایگان وجود دارد، به شما این امکان را می‌دهد که ساعت‌ها بدون محدودیت موسیقی گوش کنید، آهنگ‌ها را رد کنید یا آن‌ها را در حالت آفلاین گوش کنید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

2. امکان دانلود موسیقی در نسخه پرمیوم

در نسخه پرمیوم کاربران می‌توانند موسیقی‌های دلخواه خود را در برنامه ذخیره کنند و هنگامی که اینترنت در دسترس نیست، آهنگ‌های ذخیره شده را پخش کنند؛ این قابلیت اسپاتیفای هنگام سفر خیلی به درد می‌خورد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که آهنگ‌ها فقط در داخل برنامه ذخیره می‌شوند و شما نمی‌توانید آهنگ‌ها را در حافظه تلفن همراه خود ذخیره کنید.

3. دارای پلن‌های مختلف است

اسپاتیفای 4 پلن مختلف با شرایط و قیمت متفاوت دارد که کاربر با در نظر گرفتن نیاز خود می تواند از بین آنها بهترین انتخاب را داشته باشد. انواع پلن اسپاتیفای عبارتند از:

● پلن Individual

طرح individual همان اکانت فردی پرمیوم است و مالکیت این پلن فقط برای یک نفر است.

● پلن Duo

ظرفیت این پلن 2 نفر است. این طرح مخصوص زوج‌ها یا دو دوست است و نسبت به پلن شخصی (individual) با صرفه‌تر است.

● پلن Student

این طرح مخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان است که اسپاتیفای برای آنها تخفیف‌های ویژه‌ای دارد. البته این طرح در کشور ما به دلیل نیاز به ارائه مدرک معتبر قابل استفاده نیست.

● پلن Family

ظرفیت این پلن 6 نفر است. کاربر می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای مقرون به صرفه 5 نفر از اعضای خانواده خود، که در یک خانه زندگی می‌کنند را به پلن family اضافه کند. در این پلن هر عضو دارای اکانت شخصی با رمز عبور مختص خود است و تنها نام کاربری برای بقیه اعضا قابل رویت است. مطلب مهمی که راجع به پلن Family باید بدانید این است که کاربر فقط 2 بار در سال می‌تواند اکانت Family خود را تغییر دهد. در صورت عدم رعایت این موضوع اکانت شما لیمیت خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر درباره پلن فمیلی توصیه می‌کنیم مقاله "اسپاتیفای فمیلی چیست؟" را از دست ندهید.

در مطالب بالا به برخی امکانات و ویژگی‌های اسپاتیفای اشاره کردیم. در ادامه نیز قصد داریم نگاهی اجمالی به برخی امکانات و ویژگی‌های اپل موزیک داشته باشیم تا بتوانیم بهتر این دو پلتفرم را باهم مقایسه کنیم.

اپل موزیک چیست؟

بعد از ظهور اسپاتیفای و رواج محبوبیت آن در بین مردم جهان و درآمد سرشار این پلتفرم موسیقی رقبای دیگری وارد این حوزه شدند. یکی از جدی‌ترین رقبا برای اسپاتیفای شرکت اپل بود که اپل موزیک (Apple Music) را روانه بازار کرد. در ادامه مقاله مروری بر امکانات و ویژگی‌های اپل موزیک خواهیم داشت. برای اطلاعات بیشتر و خرید به صفحه خرید اکانت اپل موزیک مراجعه کنید.

مروری بر برخی امکانات "Apple Music"

● داشتن آرشیوی کامل، بالغ بر 75 میلیون موسیقی از زبان‌های مختلف دنیا و هزاران پلی لیست متنوع

● امکان دانلود و پخش موسیقی به صورت آفلاین

● نمایش متن موسیقی

● پشتیبانی از سیستم عامل ios و اندروید

● پیشنهادات موسیقی جدید بر اساس علایق کاربر

● و…

مروری بر برخی ویژگی‌های مهم اپل موزیک

1. قابلیت پخش درهم و تکرار

امکاناتی نظیر پخش درهم و تکرار موزیک، استفاده از این پلتفرم را لذت‌بخش‌تر کرده است.

2. دستیار صوتی سیری

یکی دیگر از امکانات عالی این پلتفرم بهره بردن از دستیار صوتی سیری برای پخش موسیقی است. فرض کنید هنگام رانندگی می‌خواهید به موسیقی گوش دهید اما امکان به دست گرفتن گوشی نیست؛ در این شرایط می‌توانید هر آهنگ درخواستی را از سیری بخواهید تا برایتان پخش کند.

3. امکان فعال سازی و غیر‌فعال کردن نام کاربری

در اپل موزیک هم مانند دیگر برنامه‌ها شما یک پروفایل شامل نام و عکس دارید. هر زمانی که خواستید می‌توانید پروفایل خود را با استفاده از گزینه "Delete Profile" غیر‌فعال کنید.

4. امکان دسته‌بندی موسیقی‌ها و استفاده از فیلتر

با انتخاب سبک مورد علاقه خود اپل موزیک پیشنهادات متناسب با سلیقه شما ارائه می‌دهد. همچنین در اپل موزیک می‌توانید با استفاده از فیلتر‌ها بر اساس خواننده یا آلبوم به راحتی موسیقی مورد نظر خود را از بین میلیون‌ها موسیقی پیدا کنید.

5. لایک آهنگ‌های مورد علاقه

کاربران با لایک کردن آهنگ‌هایی که می‌پسندند اپل موزیک را برای پیشنهادات بعدی راهنمایی می‌کنند.

حالا که با برخی امکانات و ویژگی‌های اسپاتیفای و اپل موزیک آشنا شدیم می‌توانیم به مقایسه این دو پلتفرم بپردازیم و در نهایت تصمیم بگیریم کدام یک بهتر است؛ اسپاتیفای یا اپل موزیک؟

مقایسه پلتفرم‌های اسپاتیفای و اپل موزیک

تا اینجا دانستیم که اسپاتیفای و اپل موزیک دو رقیب سرسخت در حوزه استریم موزیک هستند که هر یک با امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد توانسته طرفداران بسیاری به خود جذب کند. اگر شما هم دوست دارید بدانید برنده جنگ این دو رقیب کیست، تا انتهای این بخش همراه ما باشید تا اصلی‌ترین تفاوت‌های اسپاتیفای و اپل موزیک را بررسی کنیم. برای مشاهدۀ دسته بندی سرویس های صوتی کلیک کنید.

● آرشیو موسیقی

همانطور که قبلا به این موضوع اشاره کردیم اپل موزیک 75 میلیون موزیک و یک قسمت مجزا به نام اپل پادکست (Apple Podcast) با هزاران پادکست با‌کیفیت دارد و همچنین آمار آهنگ‌های فارسی در اپل موزیک بالا است. اپل موزیک علاوه بر آرشیو کامل آلبوم خوانندگان مطرح ایرانی، ترانه‌های هنرمندان آماتور را هم در اختیار دارد.

اسپاتیفای حدود 70 میلیون موسیقی دارد که حدود 4 میلیون آن پادکست‌ها است. پس در بخش آرشیو موسیقی می‌توانیم بگوییم اپل موزیک برنده است.

● هزینه اشتراک

اگر بخواهیم اسپاتیفای و اپل موزیک را از لحاظ قیمت مقایسه کنیم می‌توان گفت هر دو تقریبا در یک رنج قیمت هستند. هزینه اشتراک ماهانه هر دو تقریبا 10 دلار و هزینه اشتراک سالانه حدود 100 دلار است. هر دو پلن‌های Family دارند که با مبلغ پایین‌تری می‌توان اشتراک پرمیوم دریافت کرد. اما اپل موزیک بر‌خلاف اسپاتیفای سرویس رایگان مبتنی بر تبلیغات ندارد، و این موضوع باعث شده تعداد کاربران زیادی جذب اسپاتیفای شوند. تمامی پرداخت‌های این سرویس‌ها را می‌توانید توسط تیم میگ‌میگ انجام دهید. در بخش هزینه اشتراک، اسپاتیفای برنده است.

● کیفیت صدا

تقریبا اکثر شنوندگان پروپاقرص موسیقی، سر این موضوع که کیفیت صدا حرف اول را در موسیقی می‌زند اتفاق نظر دارند. اپل موزیک حد‌اکثر کیفیت 256 کیلوبیت بر‌ثانیه را در فرمت AAC ارائه می‌کند. اما در جبهه مقابل اسپاتیفای کیفیت 320 کیلوبیت بر‌ثانیه را در فرمت OGG به کاربرانش ارائه می‌کند. در ظاهر با توجه به این ارقام انتظار داریم که پلتفرم اسپاتیفای قوی‌تر از اپل موزیک عمل کند؛ اما واقعیت چیز دیگریست. تشخیص این تفاوت به عنوان یک کاربر عادی ابدا امکان پذیر نیست. برای تشخیص تفاوت به تجهیزات قدرتمند و گران‌قیمت نیاز داریم تا این تفاوت جزئی را بتوانیم ثبت کنیم. بنابر‌این می‎‌توان گفت در زمینه کیفیت صدا، اسپاتیفای و اپل موزیک برابر عمل می‌کنند.

● قابلیت جستجو

جستجو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اپلیکیشن در پیدا کردن موسیقی‌های دلخواه یا جدید است. قطعا برای همه ما پیش آمده تا به طور اتفاقی آهنگی را شنیده باشیم و از آن خوشمان آمده باشد، اما نام خواننده یا آهنگ را نمی‌دانیم. در این شرایط با جستجو قسمتی از آهنگ که در ذهن ما مانده به پیدا کردن آهنگ مورد نظر اقدام می‌کنیم. خوشبختانه پشتیبانی اپل موزیک از متن ترانه به نوار جستجو اضافه شده اما از آنجایی که بهره‌مندی از این امکانات برای همه آهنگ‌ها میسر نیست، در آخر احتمالا باز هم به اجبار دست به دامان گوگل می‌شویم.

از طرف دیگر اسپاتیفای قابلیت استفاده از متن ترانه‌ها برای جستجو را ندارد و در این بخش بسیار ضعیف عمل می‌کند؛ به همین دلیل اگر کاربر اسپاتیفای هستید و قصد پیدا کردن آهنگی که فقط قسمتی از متن آن در ذهن‌تان مانده را دارید، به ناچار باید از گوگل و دیگر موتور‌های جستجو استفاده کنید. در زمینه قابلیت جستجو، پیروز میدان اپل موزیک است.

● موزیک ویدئو

پیدا کردن موزیک ویدیو در اسپاتیفای یک دردسر بزرگ است. این قابلیت فقط در مناطق خاصی از دنیا فعال است، از طرفی اسپاتیفای بخشی در رابط کاربری برای موزیک ویدیو ندارد. اگر ویدیو‌باز هستید، اپل موزیک برای شما گزینه بهتری خواهد بود. اپل موزیک در بخش موزیک ویدیو خوب عمل کرده و نتایج رضایت بخشی دارد. البته اپل موزیک هم در بعضی موارد ضعف دارد؛ در اپل موزیک دکمه‌ای برای ورود به بخش موزیک ویدیو وجود ندارد و کاربر باید از صفحه Browse گزینه موزیک ویدیو را پیدا کند. اما اپل موزیک آرشیو بزرگی از موزیک ویدیوهای سراسر دنیا دارد. به علاوه با داشتن قابلیت زیرنویس، لذت تماشای موزیک ویدیو چند برابر می‌شود. بخش حمایت از سازنده اثر هم در اپل موزیک موجود است. به ازای هر 127 بار پلی شدن موزیک ویدیو مبلغی معادل یک دلار از طرف اپل موزیک به سازنده آن اثر پرداخت می‌شود. در اسپاتیفای هم این قابلیت وجود دارد با تفاوت اینکه به ازای هر 250 بار پلی شدن مبلغ یک دلار به سازنده آن اثر پرداخت می‌شود. پس اگر می‌خواهید از هنرمند مورد علاقه خود حمایت کنید کافیست اثرش را گوش دهید. با توجه به مطالب بالا می‌توان گفت در بخش موزیک ویدیو اپل موزیک برنده است.

● دسترسی

دسترسی به اپل موزیک روی تمام دستگاه‌های با سیستم عامل Ios امکان ‌پذیر است. از اپل موزیک روی دستگاه‌های با سیستم عامل اندروید هم می‌توان استفاده کرد به شرط اینکه کاربر اپل آی‌دی داشته باشد. اپل موزیک روی بعضی از ماشین‌ها هم نصب است و با قابلیت Carplay می‌توانید از آن در ماشین هم استفاده کنید. در اسپاتیفای اما دسترسی‌ها بیشتر است. کاربر می‌تواند اسپاتیفای را روی انواع گوشی‌ها، کنسول‌های بازی و ساعت‌های هوشمند داشته باشد. علاوه بر این نسخه وب هم موجود است و کاربر می‌تواند از آن استفاده کند. پس در بخش دسترسی‌ها اسپاتیفای از اپل موزیک بهتر عمل کرده است.

● هوش مصنوعی

هر دو پلتفرم اسپاتیفای و اپل موزیک از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می‌برند. اما اینکه چقدر در این حوزه موفق بوده‌اند جای بحث دارد. اسپاتیفای و اپل موزیک هر دو از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص سلیقه کاربران در موسیقی استفاده می‌کنند. اسپاتیفای در بخش Discover و اپل موزیک در بخش For You به صورت هفتگی آهنگ‌هایی را که به سلیقه شما نزدیک‌تر است پیشنهاد می‌دهند. اما باید بگوییم هیچ‌یک از این دو پلتفرم واقعا موفق عمل نکرده‌اند. اما اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم می‌توان گفت اسپاتیفای در بخش موزیک های خارجی و اپل موزیک در بخش موزیک‌های فارسی نسبت به دیگری عملکرد بهتری داشته‌اند. به طور کلی باید با توجه به سلیقه کاربر تصمیم گرفت که اسپاتیفای بهتر است یا اپل موزیک.

● قابلیت Like و Dislike

در اسپاتیفای و اپل موزیک بخشی برای لایک و دیس‌لایک کردن وجود دارد. هوش مصنوعی در اسپاتیفای لایک و دیس‌لایک‌های شما را آنالیز کرده، بر اساس آنها پیشنهادات هفتگی ارائه می‌کند که نسبتا موفق است همچنین در اسپاتیفای گزینه‌ای برای حذف دائمی یک خواننده وجود دارد.

یک مورد آزار دهنده درباره اپل موزیک این است که هوش مصنوعی اپل موزیک با لایک‌ها و دیس‌لایک‌ها اصلا کاری ندارد! و گزینه دیس‌لایک موجب حذف خواننده در پیشنهادات هفتگی نمی‌شود و گزینه‌ای هم برای حذف دائمی یک خواننده وجود ندارد.

● حالت‌ها

بسیاری از ما در حال دویدن و ورزش به موسیقی گوش می‌دهیم، یکی از جذاب‌ترین امکانات اسپاتیفای این است که با توجه به سرعت کاربر یک لیست پخش ارائه می‌دهد. اسپاتیفای با استفاده از سنسور‌های مناسب، سرعت دویدن کاربر را تخمین می‌زند. در گوشی‌هایی که فاقد این سنسور هستند کاربران می‌توانند سرعت را دستی وارد برنامه کنند. در طرف مقابل اپل موزیک قابلیت ویژه‌ای برای حالت ورزش ندارد. در این شرایط اسپاتیفای با دارا بودن حالت ورزش و تمرین برتر است.

جمع بندی

گوش دادن به موسیقی بر ذهن و احساسات ما تاثیر مثبت می‌گذارد و این تاثیر مثبت در زندگی ما تجلی پیدا می‌کند، صنعت موسیقی نیز با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری شده است. در این مقاله به مقایسه دو غول این صنعت یعنی اسپاتیفای و اپل موزیک پرداختیم و شاخصه‌های مختلفی را باهم بررسی کردیم، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با اختلاف اندک اسپاتیفای پیروز این میدان است. البته اینکه از دیدگاه کاربران کدام سرویس بر دیگری برتری دارد تا حد زیادی به سلیقه کاربران و اینکه از یک سرویس موسیقی چه انتظاراتی دارند بستگی دارد. اگر شما بخواهید یکی از این دو پلتفرم را انتخاب کنید کدام یک را ترجیح می دهید؟ اسپاتیفای یا اپل موزیک؟ اگر تجربه استفاده از اسپاتیفای یا اپل موزیک را دارید نظراتتان را با ما درمیان بگذارید. ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودید.

سوالات پرتکرار درباره اسپاتیفای یا اپل موزیک؟

آرشیو اهنگ‌های کدام اپلیکیشن غنی‌تر است؟

تعداد آهنگ‌های اپل موزیک حدود 30 درصد بیشتر از اسپاتیفای است.

در حالت کلی اسپاتیفای بهتر است یا اپل موزیک؟

با توجه به امکانات و امتیازات اسپاتیفای به نظر می‌رسد که اسپاتیفای گزینه بهتری برای گوش دادن به موسیقی باشد.

برگ برنده اپل موزیک در مقابل اسپاتیفای چیست؟

اپل موزیک بخشی به نام موزیک ویدیو دارد که شامل میلیون‌ها موزیک ویدیو است. اما اسپاتیفای در این مورد هیچ اقدامی نکرده است.

آیا اسپاتیفای و اپل موزیک رایگان هستند؟

خیر، کاربران برای استفاده از تمام امکانات اپلیکیشن باید اشتراک خریداری کنند. در نسخه رایگان اسپاتیفای هم کاربران می‌توانند با وجود تبلیغات و محدودیت‌هایی از اپلیکیشن استفاده کنند.